Digitala invandrare och digitala infödda

Idag hade jag tre timmar avsatta för IKT-planering. Mina fingrar var glödheta på tangentbordet då jag formulerade, sökte och funderade på uppdraget varför IKT i förskolan?

Det blev ett långt dokument med massor av tankar och idéer. Bland annat en påbörjad strategi om hur vi kan arbeta på vår förskola och en påbörjad skrift om hur vi kan implementera iPad i verksamheten. Sista timmen hade jag tillsammans med min chef. Min chef brinner för utvecklingsarbete och blir lika engagerad som mig i tankeprocessen. Vi lyfte Planet och vi har några mellanlandningar innan vi är framme, trevlig resa!

Efter jobbet så träffade jag min parhäst Erika, min Piff jag hennes Puff. Våra styrkor är bland annat organisation och effektivitet, tillsammans har vi nått långt på bara ett par veckor. Erika visade mig boken Interaktiva medier, utgiven av medieteket. Där äntligen fanns ett stycke om Digitala invandrare och infödda:

“Du har säkert hört uttrycken “invandrare” och “infödda” när man talar om datorvana och digital kompetens”.

Gruppen “invandrare” är de personer som lärt sig använda datorer och internet i vuxen ålder. De ser ofta datorn som ett nytto- och arbetsredskap och föredrar tv framför spel och internet.

De “infödda” är de som är uppfödda med datorn och ser den som en underhållnings- och kommunikationsapparat. De har även förmåga till så kallad multi-tasking (chatta, lyssna på musik, göra läxor med mera) utan att bli stressade och nervösa.

Ja, hur kan vi nu göra för att lära av varandra? Hur kan vi mötas i den nya tekniken? vågar du?

Det här inlägget har 0 kommentarer

Kommentera