Digitala miljörobotar. Genomförande, till nästa nivå.

Våra elever är sedan tidigare vana att använda lärplattor (iPads) från deras tid på förskolorna. Vår skola har ett stort Makerspace, där finns mycket  men tyvärr finns inga motorer som man kan använda till mindre robotar. Vi bestämmer oss därför för att använda det verktyg som eleverna sedan tidigare känner till, lärplattor.

Lektion 5

Vi pratar om när eleverna muntligt presenterade deras robotar för klassen men att de nu ska få göra en till presentation/saga av roboten, nämligen en digital berättelse av deras miljörobot.

Men först gör vi en analog programmeringsövning som heter  mänsklig robot från kodboken.se 

Därefter visar jag appen scratch och dess funktioner via storskärm och berättar nu att vi ska programmera digitalt, att det behöver funka exakt så som vi gjort den mänskliga programmeringen för att det ska fungera.

Eleverna kommer snabbt in i tekniken som innebär att fota av deras robot samt att välja bakgrundsmiljö. De kan spela in berättelse om roboten samt animera vad roboten gör. Sedan ska vi spela upp det för klassen. Detta blir vårt slutprojekt av denna miljörobot vilket passar bra då eleverna ska ha sitt första jullov.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med denna typ av projekt så anser jag att man som lärare får med flera delar ur vår läroplan. Eleverna verkar uppleva det lustfyllt och får en längtan efter att fortsätta projektet. Vi har även reflekterat över känslor och hur det vore att möta ett samhälle med robotar som har känslor samt att möta ett samhälle med robotar som inte har känslor. På detta sätt fick vi även in en del värdegrundsarbete.

Jag rekommenderar er att arbeta på detta sätt då eleverna blir medskapare av digitaliseringen samt att de får arbeta med flera olika verktyg analogt och digitalt, olika material plus samarbeta.

 

Centralt innehåll (LGR 11)

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll.

 

  • Digitala verktyg och medier för kommunikation.
  • Säker och ansvarsfull kommunikation, även i digitala sammanhang.
  • Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.
  • Barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
  • Hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.

 

Boktips:
Navigera i den digitala samtiden – en antologi om den nya lärarrollen. 

Skolan i en digital omvärld.

 

 

One Response

  1. Kristina Johansson
    | Svara

    Digitala berättelser låter spännande! Är det några som du kan dela med dig av här på bloggen? Skulle vara intressant att få se hur projektet leder vidare.

Leave a Reply