Didaktik och iPad

Jag och Erika är inne i ytterligare en spännande del i vårt skrivande. Jag kan inte avslöja allt vi håller på med – men så fort vårt arbete är godkänt och inlagt enligt Diva så ska jag ladda upp det här till er, håll bara tummen för att vår “chansning” på detta ämne håller! Man ska  ha med en gedigen bakgrund om tidigare forskning kring ämnet – i vårt fall så använder vi oss av andra källor som vi anser passa till vårt ämne.  Men har du något tips,  eller annat så mejla mig gärna.

Hur kan vi pedagoger upprätthålla lusten och nyfikenheten i kunskapssökandet? Vad stoppar eller hindrar olika läroprocesser? För mig är det spännande att se förhållandet mellan pedagogik, didaktik, teknik och förändringsprocesser i barnens lärande – det ger en kick, en kick att fortsätta att tro på att det vi gör är bra – att göra kunskapen lättillgänglig, det är intressant för oss som väljer att arbeta i framtidens förskola med mångfald som huvudingrediens. Jag personligen tycker att det vore urtrist om allt bara rullade på, om det alltid fanns givna svar -  jag vill kasta mig in i nya frågor, grotta in mig och fånga processen  – detta gäller ju i allra högsta grad för våra barn – en törst på kunskap, att vilja förstå något!

Idag:
En deltagare i min lilla test-grupp kommer och frågar när vi ska arbeta med iPad?
Jag svarar att vi ska göra det imorgon, alltså på fredag!
Deltagaren svarar att den längtar tills imorgon – fredag, att den känner sig lite pirrig – det blir kul!
En dialog med veckodag,rumsuppfattning, vetskap, kunskapstörst, känslor och en längtan.

 

 

 

Det här inlägget har 0 kommentarer

Kommentera