My PlayHome Stores

Appen My PlayHome  har länge varit en favorit bland barnen (och även för mig som pedagog)och nu är alltså uppföljaren, My PlayHome Store, här. Så för mig var det alltså självklart att testa uppföljaren för att se om även denna skulle gå att arbeta med på ett pedagogiskt sätt.
Även här är det ett digitalt dockhus och med bekanta familjemedlemmar från My PlayHome och i denna uppföljare ges vi möjligheten att gå i olika butiker som glassbutik, frukt- och grönsakshandel, klädbutik och mataffär.

Hur kan man då jobba med My PlayHome Stores i verksamheten?

My PlayHome Stores bjuder in till ett stort antal möjligheter för pedagogisk verksamhet och egentligen är det bara din egna fantasi som sätter gränserna här. Jag tänker att man kan bör kunna arbeta bland annat med matematik, familjen/genus, hälsa, språkutveckling och samspel.

Matematik:
Man räknar antal varor som  ska handlas av den butik som barnet väljer.
Begreppen mer och mindre.
”Om jag har två pengar och ger bort en hur många har jag kvar då?”

Familjen/genus:
I appen kan man välja vilka man vill  ska handla.
”Jag vill ha två mammor, i min familj är det två pappor, i min familj finns det en mamma och en pappa”.
I klädaffären kan vi prata om vilken färg på kläder som man vill köpa och varför.
Barnet väljer att handla med en vän och då kan vi prata om vänskap.

Hälsa:
Då tänker jag framförallt på butiken som erbjuder oss frukt och grönsaker.
Vi kan prata om att kroppen behöver vitaminer och om varför den behöver det.
Vi kan provsmaka de olika frukterna och grönsakerna som barnen väljer i appen på riktigt.
Vi kan göra en utflykt till en riktig butik som säljer frukt och grönt.

Språkutveckling:
Vi övar prepositioner som över, under, framför och bakom.
Vi samtalar om innehållet och kopplar egna erfarenheter av familj, vänner, butiker och dess innehåll.
Vi pratar om yrket, att arbeta i en affär att t ex någons förälder arbetar i en butik och föräldern visar bilder från sitt arbete eller så kanske vi kan hälsa på om det ligger i närheten.
Som pedagog är jag lyhörd och lyssnar till vad och hur barnen samtalar – hur kan jag utmana dem vidare? Vad behöver jag lägga in för språkutvecklande aktiviteter i verksamheten? Vad har jag för medel att använda till att utmana dem i språkutvecklingen? Behöver jag skaffa nya medel?

Samspel/delaktighet:
Barnen pratar och leker med appen tillsammans.
Barnen fortsätter att leka butik när appen är avstängd.
Vi bygger upp en egen affär på förskolan.
Vi ber att familjerna tar med tomma förpackningar till vår affär.

Från tre år och uppåt passar denna app, men när butiken är uppbyggd på förskolan så kan alla komma och handla och leka oavsett ålder.

Kort och gott kan jag säga att lärandeprocessen är igång och jag kan koppla de flesta citat från läroplanen i dokumentationen om barnens kunskapande. Bara din fantasi tillsammans med barnen sätter stopp för hur ni kan använda denna app och göra den pedagogisk. Jag tycker My PlayHome Stores är en bra igångsättare på många plan!
Du hittar den här: My PlayHome Stores 

Pappas Appar har skrivit en recension av appen också och de har även satt ihop den här filmen som visar hur appen fungerar:

4 Responses

  1. Louise N
    | Svara

    Hej!
    Intressanta reflektioner kring lärandet i appen. Det är allt för få som gör dessa utan ser spelandet som en förströelse.
    Vi laddade just ner My Playhome Free. Den var dock föga inspirerande. Vi får se om vi köper appen.

    • Anna
      | Svara

      Tack för din positiva feed back! Jag tycker att My Play Home inbjuder till en hel del som vi arbetar efter i läroplanen (Jag har betalversionen). Tex så kan man välja vilken sammansättning familjen ska ha, tex två pappor eller olika nationaliteter. Man kan träna prepositioner som framför, bakom, under och över med mera. Konflikthantering om det hänt något?. Läs gärna inlägget: http://www.annalundholm.se/2012/04/my-playhome/ så kanske du får fler tips? Jag anser att det bara är vår pedagogiska fantasi som sätter stopp för hur vi kan arbeta och integrera apparna och dess innehåll i vår verksamhet med barnen. Lycka till med ”paddagogiken”. 🙂

  2. alexandra
    | Svara

    verkligen intressant, jag har sett barnen på förskolan hålla på med det, jag vet att även barnen säger inga ord när de är framför ipad ,lär sig de något och är i kommunikation med det som händer i, men ibland är barnen själv med ipan och pedagogen inte ens vet vad är det som barnen är intresserade av,alltså vilken aktivitet, ex, rörelse, mate, etc. för att vidare utveckla intresse och jobba mer med det.Bra med ipad men på rätt sätt.

    • Anna
      | Svara

      Jag tycker att det är en viktig aspekt det du tar upp angående kommunikation. Där tror jag att vi pedagoger måste vara närvarande för att planera hur vi ska lägga upp arbetet med barnen och lärplattan. Vad kommer det sig att de inte säger några ord? Hur kan vi göra så att de kommunicerar? Vad lär de sig med den aktuella appen? Hur kan vi arbeta vidare utifrån det vi sett dem göra med appen? Vi pedagoger är superviktiga så att lärplattan inte blir en ”barnvakt”! Lycka till och ta gärna en diskussion på ert nästa apt.

  3. Saga
    | Svara

    Jag tycker att det borde komma fler personer, jobb, affärer som godisaffärer, tellefon/ipad/dator/tvaffär, djuraffär och leksaksaffärer, dagis, en park, bebisaffärer, en fotbollsklubb, tenniskluubb,basketklubb, ishockeyklubb, simhall, lekparker, en affär där man typ kan köpa ryggsäckar och sportsaker, scouterna, där man kan köpa pyzzel, kyrka där man kan ordna begravningar, dop och bröllop, spelaffär som gamestop, zoo, grönalund,bilaffär, sportaffär, hallar i husen, dusha nakna, när man går påtoaletten så får man ta av sig byxorna, tvätta kläderna när de är smutsiga, man måste ha bestick när man äter, när man går ut måste man sätta på sig ytterkläder och en skoaffär.

Leave a Reply